اطلاعات کلی درباره سریلانکا

سریلانکا، با نام رسمی جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا، کشور جزیره ای در شمال اقیانوس هند و ساحل جنوبی شبه قاره هند در آسیای جنوبی است که تا سال 1972 سیلان نامیده می‌شد. این کشور مرز آبی با هند در شمال غربی و مالدیو در جنوب غربی خود دارد.

سریلانکا از تاریخی سه هزار ساله برخوردار است. موقعیت جغرافیایی و بندرهای عمیق اهمیت راهبردی زیادی از زمان جاده ابریشم به این کشور اعطاء کرده است. سریلانکا کشوری است که میزبان ادیان، اقوام و زبانهای متنوعی است. این کشور سرزمین سینهالی‌ها، تامیل ها، مسلمانان، برگرها و ماله ای‌هاست. سینهالی‌ها با جمعیت 67 درصد اکثریت قومی را در این کشور تشکیل می دهند و پس از آنها به ترتیب تامیلی‌ها 18 درصد و مسلمانان 9 درصد از مردم را تشکیل می دهند. این کشور سابقه تمدنی بودایی غنی دارد و در گذشته توسط پادشاهان اداره می‌شده است. در طول سه دهه گذشته سریلانکا از جنگ داخلی رنج می‌بُرد که در سال2009 با پیروزی نیروهای دولت مرکزی بر گروه جدایی طلب ببرهای تامیل، این جنگ به پایان رسید.

سریلانکا دارای نظام جمهوری است که با سیستم ریاست جمهوری اداره می‌شود. پایتخت تجاری این کشور شهر کلمبو است و مرکزیت سیاسی این کشور شهری در نزدیکی کلمبو به نام "سری جایاواردناپورا" است که پارلمان سریلانکا در این ناحیه قرار دارد. پارلمان سریلانکا دارای 225 عضو است. سریلانکا از 9 استان تشکیل شده که هر استانی دارای فرماندار و پارلمان استانی است که توسط دولت مرکزی کنترل می‌شود. اکثریت مسلمانان سریلانکا در استان شرقی این کشور زندگی می‌کنند.

زبان رسمی سریلانکا سینهالی و تامیلی است و کثیری از مردم این کشور می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت نمایند.

رئیس جمهور کنونی این کشور آقای "رانیل ویکرمسینگه" است. سریلانکا استقلال خود را از استعمار 150 ساله بریتانیا در چهارم فوریه 1948 میلادی کسب کرد و در 22 ماه مه سال 1972 نظام سیاسی جمهوری را برگزید.

وسعت سرزمینی این جزیره 25332 مایل مربع بوده و جمعیت این کشور بیش از 23 میلیون نفر برآورد شده است.

سریلانکا از مهمترین تولیدکنندگان چای در جهان است. این کشور همچنین تولیدات دیگری از جمله قهوه، سنگهای قیمتی، نارگیل، کائوچو و دارچین محلی دارد. محصول چای سریلانکا عمدتا به کشورهای خاورمیانه صادر می‌شود و ایران دومین مصرف کننده چای سریلانکاست.

همچنین سریلانکا بخاطر زیبایی‌های طبیعی، موقعیت و مردم همیشه خندانش به مروارید اقیانوس هند مشهور شده است.

این کشور همچنین از سابقه ای طولانی در حضور و فعالیت در سازمان‌های منطقه ای و بین المللی نظیر، سازمان ملل متحد، سارک، کشورهای مشترک المنافع، گروه 77 و جنبش عدم تعهد برخوردار است