مسلمانان سریلانکا

مسلمانان سریلانکا از لحاظ قومی‌به سه گروه عمده موروها، ماله‌ها و هندی‌ها تقسیم می‌شوند که هر یک آداب، سنن و زبان خاص خود را دارند. اکثر مسلمانان سریلانکا شافعی مذهب بوده و حدود 10 درصد از جمعیت سریلانکا را تشکیل می دهند. بخش اعظم مسلمانان در شرق به کشاورزی و ماهیگیری اشتغال دارند و مسلمانان در غرب و مرکز به امر تجارت مشغولند. تمرکز جمعیتی مسلمانان در شرق سریلانکا می‌باشد ولی به مرور به کلمبو مهاجرت نموده اند.

سابقه ورود اسلام و مسلمانان به سریلانکا به قرن هشتم میلادی بر می‌گردد که در آن زمان تجار عرب برای اولین بار به منظور تجارت به سریلانکا وارد شدند. تا قرن 15 میلادی مسلمانان بخش اعظم تجارت در  اقیانوس هند را در اختیار داشتند. آنان پس از ورود به سریلانکا به مرور در آنجا سکنی گزیدند و با ازدواج با افراد بومی‌به تبلیغ اسلام پرداختند. پس از ورود پرتغالی‌ها به سریلانکا درگیری شدیدی میان مسلمانان و آنان به وقوع پیوست و از این زمان بود که آنان به مراکز مرکزی و شرقی سریلانکا مهاجرت کردند. موروها حدود 94 درصد از جمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند و هر چند در ابتدا زبان آنان عربی بوده ولی هم اکنون به زبان تامیلی تکلم می‌کنند.

در قرن 19-18 میلادی ماله‌ها توسط هلندی و سپس توسط بریتانیابه سریلانکا وارد شدند. ورورد آنان در زمان هلند مربوط به دورانی می‌شود که اندونزی و سریلانکا هر دو مستعمره هلند بودند و این گروه اکثرا سرباز بوده و برخی نیز به منظور یافتن فرصت شغلی و تجارت وارد سریلانکا شدند.

مسلمانان هندی در قرون 19 و 20 نیز اکثرا به منظور یافتن شغل و تجارت به سریلانکا عزیمت نمودند. برخی از آنان در دوران پرتقالی‌ها و برخی نیز در زمان بریتانیا به سریلانکا آمدند. مسلمانان مهاجر به سریلانکا به سه گروه تقسیم می‌شوند.

گروه اول که اکثریت را تشکیل می دهند از مناطق تامیل نادو و کرالا می‌باشند.

گروه دوم به نام مموم  از سند پاکستان ( در آن زمان جزیی از هند بود ) در سال 1870 وارد سریلانکا شدند. اینان حنفی مذهب می‌باشند.

گروه سوم نیز بهراها می‌باشند که در سال 1880 وارد سریلانکا شند. آنان در زمره شیعیان هفت امامی‌به شمار می روند. بهراها مسجد، زبان و آداب و سنن مخصوص خود را دارند.

امور مسلمانان رسما در دپارتمان امور فرهنگی و مذهبی مسلمانان که زیر مجموعه ای از وزارت امور ادیان به شمار می رود, متمرکز می‌باشد. این دپارتمان در دهه 1980 تشکیل گردید.

همچنین جمعیت العلما به ریاست مفتی رضوی امور مذهبی مردم را بر عهده دارد و حدود شش هزار تن از علما و مولوی‌های سریلانکا عضو آن می‌باشند. این جمعیت دارای کمیته‌های گوناگونی شامل کمیته فتوا، حلال و استهلال می‌باشد. اکثریت مردم مسلمان برای امور مذهبی خود به جمعیت العلما رجوع می نمایند.

از لحاظ سیاسی نیز حزب کنگره مسلمانان سریلانکا به رهبری رئوف حکیم مهمترین و اولین حزب سیاسی مسلمانان می‌باشد. این حزب توسط مرحوم اشرف در نوامبر سال 1986 تاسیس گردید.

هم اکنون حدود 2500 مسجد در سریلانکا وجود دارد و علاوه بر آن نیز صدها مدرسه دینی به امر آموزش قرآن و دروس اسلامی مشغول می‌باشند.