امروز سه شنبه  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۱/۱۷- ۱۲:۱۲ - مشاهده: ۱۳۶

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در کلمبو

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با حضور شخصیت های سیاسی، دینی، فرهنگی و دانشگاهی سریلانکا، سفرای فلسطین، آفریقای جنوبی و بنگلادش و چند نماینده پارلمان سریلانکا، روز پنجشنبه 16 فروردین 1403 در کلمبو برگزار شد.

در آستانه روز جهانی قدس، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین ، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس ، در کلمبو برگزار شد. در این مراسم که با حضور شخصیتهای سیاسی، دینی، فرهنگی و دانشگاهی سریلانکا و از جمله سفرای فلسطین، آفریقای جنوبی و بنگلادش و چندین نماینده پارلمان سریلانکا برگزار شد،

علیرضا دلخوش سفیر ج ا ایران در سریلانکا ضمن یادآوری ابتکار تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در پایه گذاری روز جهانی قدس بعنوان روز اتحاد جهان اسلام در برابر اشغالگری رژیم اشغالگر قدس، جنایات این رژیم نامشروع در بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز را مصداق روشن بی اعتنایی این رژیم به اصول بنیادین حقوق بشر و قوانین بین المللی دانست.

وی با مرور جنایات وحشیانه این رژیم در شش ماه گذشته و از اکتبر ۲۰۲۳ در غزه، اقدامات رژیم کودک کش را مستندا به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، جنایت نسل کشی دانسته و با تقدیر از اقدام آفریفای جنوبی در طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی نزد دیوان بین المللی دادگستری، خواستار برخورد سازمانهای بین المللی با این رژیم شد.

سفیر کشورمان، برقراری آتش بس فوری، دسترسی بدون پیش شرط مردم بی دفاع غزه به کمک های بشردوستانه، بازگشت شهروندان غزه به خانه‌های خود و رسیدگی به جرایم رژیم صهیونیستی بدلیل بمباران و کشتارهای فجیع مردم غزه را جزو فوری ترین اقدامات لازم نامیده و از جامعه بین المللی خواست تا هر چه سریعتر، ماشین جنگی و کشتار رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

دلخوش ، در پایان با محکوم کردن اقدام وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان سفارت ج ا ایران در دمشق و به شهادت رساندن تعدادی از مستشاران نظامی‌کشورمان، طرح دمکراتیک ج ا ایران راجع به برگزاری رفراندوم بین تمامی فلسطینیان را تنها راه حل مساله فلسطین دانست.

در این مراسم، مانک کالوپوهانا، از روحانیون بلندپایه بودایی، با قدردانی از ابتکار تاریخی امام خمینی در نام گذاری روز جهانی قدس، اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال و کشتار مردم بی دفاع غزه را نمونه روشن نسل کشی خواند.

لیونل پیریس، کشیش و نماینده جامعه مسیحی سریلانکا نیز در سخنان خود، بیت المقدس را شهر تاریخی فلسطینیان که در آن مسلمانان ، مسیحیان و یهودیان در سرتاسر تاریخ در صلح و آرامش زندگی می‌کردند نامیده و جنایات رژیم صهیونیستی را مربوط به یک فرقه افراطی یهودیان فلسطین اشغالی دانست.

پس از سخنرانی سایر نمایندگان پارلمان و برگزاری برنامه موسیقیایی در حمایت از فلسطین، بیانیه پایانی این همایش توسط رییس شورای مسلمانان سریلانکا در حمایت از مردم غزه قرائت شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاه غزه و جنایات رژیم صهیونیستی نیز مورد بازدید شرکت کنندگان قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما